Groep 1/2

17-12-2020
Kerst in de klas
Het is volop kerst in de klas! We spelen, knutselen en tekenen. Zie je onze kerstwinkel? Hier kun je veel kopen maar dan moet je wel geld betalen. We zijn aan het oefenen met geld. Wat is duurder? Wat is goedkoper? We hebben ook enorm geknutseld om de kerstboom mooi te maken. Overal kraaltjes en overal glitters. Kerst door heel de klas. Precies zoals het hoort! Fijne kerst allemaal.

It's Christmas time in the classroom! We play, craft and draw. Do you see our Christmas shop? Here you can buy a lot, but then you have to pay money. We are practicing with money. What is more expensive? What is cheaper? We also did a lot of tinkering to make the Christmas tree beautiful. Beads everywhere and glitter everywhere. Christmas throughout the class. Just as it should be! Happy Christmas everyone.



03-12-2020
Zie ginds komen de stoomboten...
Deze week stond er een grote, zwarte schoen met een witte veter erin, zomaar op de gang! Zou die echt van Sinterklaas zijn? We volgen het Sinterklaasjournaal op de voet!

See the steamboats coming...
This week there was a big, black shoe with a white lace just out in the hallway! Could it really be St. Nicholas' shoe? We follow the St. Nicholas journal closely!

We spelen ook leuke spelletjes bij het Sinterklaas thema. Zo hebben we pieten-bot gespeeld. 1 Kindje stuurt het andere kindje (de robot) door middel van aanwijzingen naar het juiste plaatje. Zo leren we meteen plaatsbepalingen, als voor achter, links en rechts.

We also play fun games with the St. Nicholas theme. For example, we played pieten-bot. 1 Child sends the other child (the robot) to the right picture by means of instructions. In this way we immediately learn location, as well as for the back, left and right.



05-11-2020
Herfst
  
Woensdag hebben we met z’n allen een herfstwandeling gemaakt. Samen op zoek naar blaadjes, kastanjes, eikels, paddenstoelen en alle andere spulletjes die bij de herfst horen. Ook in de klas is het volop herfst. Er hangen geknutselde paraplu’s, egeltjes en geprikte herfstbladeren. Ook hebben we onze woordenschat flink uitgebreid met woorden die passen bij de herfst, zoals een eekhoorn, een pompoen en een dennenappel.

Wednesday we all went for an autumn walk. Together we looked for leaves, chestnuts, acorns, mushrooms and all the things that belong to autumn. It is also autumn in the classroom. There are crafted umbrellas, hedgehogs and pricked autumn leaves. We have also expanded our vocabulary with words that are appropriate for autumn, such as a squirrel, a pumpkin and a pinecone.

Na het thema herfst beginnen we met het thema sinterklaas. Het is alweer bijna zover! Vanaf volgende week maandag starten we met het thema en gaan we het sinterklaasjournaal volgen in de klas. Wij hebben er in ieder geval weer veel zin in!

After the theme of autumn we start with the theme of Sinterklaas. It's almost that time again! From next Monday we will start with the theme and we will follow the Sinterklaas news in class. In any case, we are looking forward to it again!





15-10-2020
Gynzy kids
Ook in groep 1-2 werken we met een proefaccount van Gynzy kids. In de klas oefenen we spelenderwijs met getallen en letters middels opdrachten. De kinderen vinden het tot nu toe erg leuk om te doen!

In group 1-2 we are working with a trial account on Gynzy kids. In the classroom we playfully practice with numbers and letters through assignments. The children are enjoying it so far!


Versje
Hebben jullie al kennis gemaakt met Hompeltje en Pompeltje? Dit is een vingerversje. We hebben ze van de week ook geknutseld in de klas. Zien ze er niet prachtig uit?!

Have you already met Hompeltje and Pompeltje? This is a finger trick. We also made them in class this week. Don't they look beautiful?!




01-10-2020

Rekenles in vormen
Wij hebben kennis gemaakt met Mevrouw Cirkel (vrolijke tante), Meneer Driehoek (bang meneertje) Meneer Rechthoek (een bozig mannetje) en Meneer Vierkant (aardige man).

We plakken, kleien en spelen spelletjes waar deze vormen steeds weer terugkomen zodat we ze goed inoefenen. Inmiddels hebben we het vormenassortiment uitgebreid met ovaal, ruit, kruis, hart, pijl en streep.

Thema ‘Dit en ik’
Ook buiten rennen we naar bomen met daarop verschillende vormen geprikt. ‘Ren naar de boom met de ruit’.
Ook heeft ieder kind een groot vel karton meegekregen naar huis. Daarop mogen ze foto’s plakken, tekeningen maken en/of letters schrijven over hun familie. Deze worden tijdens de kringactiviteiten in de kring verteld. Wat leuk om te zien dat er al veel kinderen thuis met de ouders hard aan het werk zijn gegaan met deze poster. De kinderen zijn apetrots om hun familie te laten zien aan de andere kinderen!



24-09-2020

Thema ‘dit ben ik’
De eerste maand van dit schooljaar zit er alweer op. Het thema ‘dit ben ik’ zijn we heel mooi gestart. We hebben goed naar onszelf gekeken en we hebben gezien welke kleur huid, ogen, haren etc. we hebben. We hebben het voornamelijk over de buitenkant gehad. Door middel van tekenen, kleien, schilderen, knippen en plakken hebben de kinderen zich prachtig nagemaakt en zijn ze zichtbaar in de klas. Dit willen we graag met jullie delen.

Nu we elkaar steeds beter leren kennen, is het tijd om een stapje verder te gaan. We willen nu graag kennis maken met de familie van de kinderen. Wie zijn je vader en moeder? Heb je nog broertjes en zusjes? Wie wonen er nog meer in jullie huis? Heb je huisdieren? Hoe ziet je huis eruit? Heb je opa’s en oma’s? We willen aan de ouders vragen om samen met het kind een praatplaat te maken. Ieder kind krijgt vandaag een groot karton mee waarop tekeningen/foto’s/plaatjes geplakt kunnen worden waarover het kind kan vertellen. Ieder kind komt aan de beurt om zichzelf en zijn/haar familie aan de ander te laten zien. Deze praatplaten komen op ooghoogte in de klas te hangen zodat ze ook af en toe even bij elkaar kunnen kijken en daar samen mooie gesprekjes over gaan hebben.




17-09-2020
Thema ‘Dit ben ik!’

We zijn in de groep volop bezig met het thema ‘Dit ben ik!’ We hebben geleerd onze lichaamsdelen te benoemen en we kunnen mooie liedjes zingen en versjes opzeggen. De meeste kinderen hebben dit thuis vast al laten horen. Deze week gaan we verder met onze familie, begrippen als opa, oma, papa, mama, broer, zus, oom en tante komen aan bod.  Zo leren we steeds meer over onszelf en over elkaar.

We werken natuurlijk erg hard in groep 1-2, maar de afgelopen dagen hebben we toch ook nog even extra genoten van het prachtige weer. Wat is er heerlijk buiten gespeeld!



27-08-2020
Thema ‘Dit ben Ik!’
Voor sommige kinderen was het even spannend, maar wat was het fijn om weer naar school te gaan! Veel nieuwe indrukken maar vooral veel gezelligheid deze eerste week. We hebben veel leuke spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen en lekker gespeeld met elkaar. Natuurlijk moest er ook (een beetje) gewerkt worden. We hebben geoefend met de routines in de klas en ook al zelfstandig een werkje uit de kast gemaakt.

Komende week gaan we starten met het thema: ‘Dit ben ik!’ Deze week hebben we hier alvast een beginnetje mee gemaakt. Zo hebben we lichaamsdelen leren benoemen en hebben we samen het liedje hoofd, schouders, knie en teen gezongen. De komende weken gaan we nog veel meer leren over wie wij zijn.



05-03-2020
Muziekfestival 2020
Een aantal weken geleden heeft er in de nieuwsbrief een oproep gestaan om te rijden naar het muziekfeest in de Schalm. Dit muziekfeest vindt plaats in Theater de Schalm op dinsdag 10 maart. Helaas hebben we nog lang niet voldoende ouders om hierheen te rijden. De intekenlijst hangt op de deur van de groep. Bij onvoldoende inschrijvingen kan het uitstapje helaas niet doorgaan.

De planning ziet er als volgt uit:           
12:45 – Verzamelen bij Theater De Schalm
13:00 – Plaats nemen in de zaal
13:15– Start voorstelling
14.50 - Einde voorstelling

Aan de waterkant
Helaas is het thema dino’s weer afgelopen. Wat een pret hebben we daarmee gehad. Gelukkig hebben we weer een nieuw erg leuk thema in de klas; Aan de waterkant. De kinderen hebben nagedacht over alle dieren die in of bij het water leven en deze getekend op een blaadje. Verder hebben we een (levensgrote) octopus geknutseld, de kinderen zijn weer razend enthousiast!

 

30-01-2020
Dinosaurus
Het thema Dinosaurus begint steeds meer te leven in de klas. Inmiddels hebben we een echte grot in de klas. De kinderen hebben zelf bedacht wat er allemaal thuishoort in een dino-grot. Zo liggen er nu blaadjes, takjes, een nest met eieren en heeft de grot zelfs een grottekening.

In de bouwhoek is een heuse reuze t-rex herrezen. De kinderen hebben met blokken een levensgrote dinosaurus nagemaakt en met een mooie verftekening de kop gemaakt.
Inmiddels kunnen alle kinderen van alles vertellen over de verschillende soorten dinosaurussen. Ze weten hoe lang ze zijn, wat ze eten, hoe zwaar ze zijn en waar ze leefden. Het is mooi om te zien hoe iedereen op gaat in het thema.



16-01-2020
Dinosaurus
Langzaamaan verschijnen er steeds meer dinosaurussen in de klas. De kinderen vinden het fantastisch om te leren over deze reusachtige beesten. Woensdag hebben we er een speciaal dagje van gemaakt. De vertelclub Samenspel heeft deze ochtend een verhaal verteld over de dinosaurussen Guus en Hobbel de brontosaurus. Aansluitend hebben we in de klas geknutseld omtrent dit thema. Leuk dat de peuters en de kinderen die al bijna bij ons in de klas komen ook erbij waren!

Wat een gezellige ochtend was dat.



09-01-2020
Dinosaurus
Na een heerlijke vakantie zijn we afgelopen maandag weer vol nieuwe energie gestart met school. Juf Renate had in de bossen een mandje met eieren gevonden, zonder mama. Dat mandje heeft ze meegenomen naar school en aan de kinderen de vraag, wat zou er nou in dat ei zitten? Een vogel, een schildpad, of een kikker misschien? Misschien zelfs wel een dinosaurus!

Vol enthousiasme zijn we in het thema gedoken. We maken een dino-ei van papier-maché, graven als echte archeologen een dinosaurus skelet op en leren hoe de verschillende dinosaurussen heten. Dus vraag gerust wat het verschil is tussen een triceratops en een stegosaurus, we leren het allemaal!